Rynek Infrastruktury
Jak to się zaczęło?
Pierwsza wzmianka o budowaniu obwodnic przez marszałków pojawiła się w pismach resortu transportu do sejmiku województwa opolskiego oraz Tomasza Hrycaja ze Społecznego Komitetu Mieszkańców ds. Obwodnicy Niemodlina.
Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad w Ministerstwie Transportu poinformowała, że „w nowej perspektywie finansowej przewidziane jest stworzenie możliwości realizacji obwodnic na drogach krajowych przez władze wojewódzkie, przy współfinansowaniu z budżetu środków europejskich”. Ma to przyspieszyć realizację projektów, które z powodu ograniczonych możliwości finansowych nie będą realizowane z budżetu GDDKiA.
Teraz do marszałków pisze wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz. Wysłał on do urzędów marszałkowskich pismo z propozycją uczestniczenia w budowie obwodnic miast na drogach krajowych, które miałyby być współfinansowane z funduszy unijnych, np. regionalnych programów operacyjnych lub programu Rozwój Polski Wschodniej.
Dolny Śląsk już współpracuje w kwestii obwodnic
Jerzy Łużniak, wicemarszałek województwa dolnośląskiego mówi, że ten region już podejmuje współpracę w zakresie budowy obwodnic na drogach krajowych. – Najbliższy przykład to koncepcja budowy obwodnicy Oławy na drodze krajowej. Wprowadzenie opłat na A4 spowodowało znaczny wzrost ruchu na równoległej DK-94. Dzięki inicjatywie posła Romana Kaczora i radnego województwa Jacka Pilawy doszło do ścisłej współpracy GDDKiA, województwa dolnośląskiego, powiatu, miasta, oraz gminy Oława. Jej celem są działania, które mogą przyspieszyć i uczynić tańszą budowę obwodnicy – oznajmia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” wicemarszałek Łużniak.
Jerzy Łużniak dodaje, że obecnie ustawa o drogach publicznych definiuje, że tylko obwodnice dużych miast są drogami krajowymi. – Dlatego można odpowiedzieć Panu Ministrowi, że samorządy będą miały swoje obwodnice, na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Dróg krajowych jest w naszym województwie 1,6 tys. km, dróg samorządowych aż 15,5 tys. Jednak można się domyślać, że Ministrowi zależy na współpracy inwestycyjnej między zarządcami dróg rządowych i samorządowych – tłumaczy wicemarszałek.
Będą pieniądze, to będą obwodnice
– Województwo realizuje obwodnice znajdujące się w ciągach dróg wojewódzkich i jest to zadanie wymagające dużych nakładów finansowych. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych drogi stanowiące ciągi obwodnicowe dużych aglomeracji miejskich należą do dróg krajowych – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa małopolskiego. Dodaje jednocześnie, że istnieje możliwość budowy obwodnic na drogach krajowych pod warunkiem, że zostaną określone zasady finansowania tych inwestycji.